Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Conceptualizing as regards educational change and pedagogical knowledge: how novice teacher-researchers’ proposals illustrate this relationship

Piñeros Pedraza, Carolina and Quintero Polo, Álvaro (2006) Conceptualizing as regards educational change and pedagogical knowledge: how novice teacher-researchers’ proposals illustrate this relationship. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 7, núm. 1 (2006): PROFILE 7, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development; 173-186 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 7, núm. 1 (2006): PROFILE 7, NO.1. Issues in Tea .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
80kB

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

Our insights regarding the relationship among the concepts of change, transformation, and innovation concerning pedagogical knowledge are present throughout the manuscript. We focus on the conceptualizations of change resulting from experiential and academic knowledge. Our shared perspectives as a teacher educator and a student teacher from which to see teaching, learning, language, and literacy are also at the core of the discussion. We complement our discussion with theoretical information from specialized sources and practical experiences that have taken the shape of thesis and monograph projects. In them, we looked at reflections and questions about language and literacy in pedagogical practices, alternatives for school life experiences, the balance between theory and practice in educational contexts, and the social dimension of knowledge. Key words: Educational change, pedagogical knowledge, pedagogical innovation, teacher research Este artículo contiene la relación entre los conceptos de cambio, transformación e innovación relacionados con el conocimiento pedagógico. Nos concentramos en las conceptualizaciones de cambio resultantes del conocimiento experiencial y académico. La enseñanza, el aprendizaje, el lenguaje y la lectoescritura son vistas desde nuestras perspectivas compartidas como formador de educadores y docente principiante. Complementamos estas discusiones con información teórica y experiencias prácticas que han tomado la forma de tesis y monografías. En éstas, miramos el proceso de reflexión, el proceso de indagación acerca de lenguaje y lectura y escritura en prácticas pedagógicas, alternativas para experiencias de vida escolar, balance entre teoría y práctica en contextos educacionales y la dimensión social de conocimiento. Palabras claves: Cambio educacional, conocimiento pedagógico, innovación pedagógica, investigación por profesores

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Colombia License.
Palabras clave:Educational change, pedagogical
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:16148
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :25 Junio 2014 00:21
Ultima modificación:31 Enero 2018 19:20
Ultima modificación:31 Enero 2018 19:20
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Metabiblioteca OAIster BASE BDCOL Registry of Open Access Repositories SNAAC Red de repositorios latinoamericanos eprints Open archives La referencia Tesis latinoamericanas OpenDOAR CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox