Escudo de la República de Colombia
Sistema Nacional de Biliotecas - Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia Biblioteca Digital - Repositorio Institucional UN Sistema Nacional de Bibliotecas UN

Ideologies revealed during the construction of meaning in an efl class

Fajardo Mora, Néstor Ricardo (2014) Ideologies revealed during the construction of meaning in an efl class. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 16, núm. 2 (2014): PROFILE Journal Vol. 16 No. 2: Issues in Teachers' Professional Development; 21-36 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 16, núm. 2 (2014): PROFILE Journal .

Texto completo

[img]
Vista previa
PDF
804kB
[img] Sin Definir
[img]
Vista previa
Imagen (JPEG)
35kB
[img] Microsoft Word
12kB

URL oficial: http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/arti...

Resumen

This article reports on an interpretive qualitative study conducted at a public university in Bogotá with 26 pre-service social studies teachers. It is focused on unveiling which ideologies are discovered when they construct the meaning of texts through text-based tasks in an English as a foreign language class. The data were collected by using class video recordings and students’ artifacts. The data analysis procedure follows an inductive process based on grounded theory. Results indicated three subsidiary categories called Shattering the Establishment, Perspectives From a Counter-Hegemonic Position, and Resisting the Mainstream. Furthermore, there is the core category Habitus, which assembles those subsidiary categories in an internalized system of fixed dispositions.Se reporta un estudio de tipo cualitativo interpretativo adelantado en una universidad pública de Bogotá con 26 docentes en formación, de una licenciatura en educación básica con énfasis en ciencias sociales. Este artículo se concentra en develar las ideologías mostradas por ellos en el proceso de construir el significado de los textos a través de tareas basadas en escritos durante las clases de inglés como lengua extranjera. La información se recolectó mediante las producciones de los estudiantes y la grabación de las sesiones de clase. Los datos fueron analizados inductivamente siguiendo la teoría fundamentada. Los resultados indican tres categorías subsidiarias: resquebrajando el establecimiento, perspectivas desde una posición contra-hegemónica y resistiendo la corriente dominante. Habitus es la categoría central que engloba los conceptos subsidiarios como resultado de un sistema internalizado de disposiciones fijas.

Tipo de documento:Artículo - Article
Información adicional:Once the article is accepted, authors should authorise us to reproduce the full text on the Internet and in any other source sponsored by Universidad Nacional de Colombia. If authors wish to use the article again in a publication written or edited by them, they may do so provided that its original publication in the PROFILE journal is acknowledged.
Palabras clave:TEFL, Applied Linguistics, TBL, Text-Based Tasks, Construction of meaning, grounded theory, habitus, ideology, text-based task.
Unidad administrativa:Revistas electrónicas UN > PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
Código ID:44465
Enviado por : Dirección Nacional de Bibliotecas STECNICO
Enviado el día :25 Oct 2014 08:57
Ultima modificación:25 Oct 2014 08:57
Ultima modificación:25 Oct 2014 08:57
Exportar:Clic aquí
Estadísticas:Clic aquí
Compartir:

Solamente administradores del repositorio: página de control del ítem

Vicerrectoría de Investigación: Número uno en investigación
Indexado por:
Indexado por Scholar Google WorldCat DRIVER Metabiblioteca OAIster BASE BDCOL Registry of Open Access Repositories SNAAC Red de repositorios latinoamericanos eprints Open archives La referencia Tesis latinoamericanas OpenDOAR CLACSO
Este sitio web se ve mejor en Firefox